torsdag, augusti 21, 2008

Höstbråk

Nu är hösten här igen.
Hos mig infinner den sig dock inte när löven byter färg och börjar falla till marken.
I min familj vet man nämligen att det är höst när det stora SVAMPKRIGET bryter ut.

Ni som följer bloggen minns min bild på de underbara kantarellerna i stekpannan. Jag hann knappt lägga ut den på bloggen innan Stora Brorsan messade och frågade var jag "köpt" dem.

Detta gjorde han för att han vet att jag fått dom av Fadern - mannen som känner sina närskogar bättre än han känner sina barn.


Varje år utbryter ett (oftast) tyst krig i syskonskaran om vem som ska få följa med Fadern ut och plocka svamp eftersom det är som att ta godis från ett litet barn. Gubben traskar i rask takt och pekar till höger och vänster där han ser det gula guldet på mils avstånd.

Den som har förmånen att få följa med håller naturligtvis tyst om det tills det (som alltid) kommer fram bakvägen.

Igår eftermiddag när jag satt på jobbet skickade Fadern svampbilden i inlägget till min mobil, med den enkla texten: Mums!
Och jag ger mig fan på att Stora Brorsan hackat min mobil för han hade helt plötsligt varit och hälsat på Fadern och naturligtvis fått med sig ett gäng kantareller hem.

Det ska Stora Brorsan vara väääldigt tacksam över eftersom han för många år sedan åkte till Faderns "ställe" och plockade när Fadern var bortrest - AJABAJA!

När Fadern kommit hem ringde jag naturligtvis och skvallrade.
Jag kunde nästan se genom telefonen hur gubben började tugga fradga.
Fadern ringde Stora Brorsan direkt och skällde ut honom.
Stora Brorsan ringde och skällde på mig för att jag skvallrat.

Så kan det gå!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha klockrent! Kan tänka mig att Fadern sa något i stil med: Ja morrda dig!

Anonym sa...

Inte visste jag att d va du som skvallrade,nu kommer inte jag vara lika hjälpsam mot min syster som Fadern är mot sin =ett stycke konsumkasse fylld med svamp varje år :-)....förresten,gådagensskörd smakade utmärrrrkt /Stora Broscccha

Anonym sa...

Jag vet ju vart "ert super ställe" är så Catti, häng me mej :)